goede doelen in de voortuin
zondag, 18 december 2011 13:09

Al een tijd hanteer ik bij vernieuwingsprojecten een modelletje van klantgerichte concepten die haaks staan op de bestaande organisatie van meer technische of middelgerichte onderdelen: een voortuin en een achtertuin.  Vanuit klantwensen (her)groepeer je de interne organisatie. Of beter gezegd: je legt er lagen bovenop. Betekenislagen.

In deze video heb ik dit model gebruikt om te tonen hoe het ook buiten een bedrijf kan werken: in een hele branche. Dit doe ik aan de hand van het voorbeeld van de zeer versnipperde 'markt' van goede doelen.

(Met excuses voor de te lage resolutie die YouTube mij levert - ik hou me aanbevolen voor scherptetips.)

Met voortuinconcepten en -thema's bouw je bruggen naar je klanten. En als er iets nodig is in deze tijden, dan zijn het wel interfaces. Het voordeel van deze aanpak is dat je de oude verkokering niet hoeft af te breken. We houden behoefte aan productspecialisten.

Meestal is het een baas die roept dat er geintegreerd moet worden. Hier is het idee de baas. Dat vraagt om bundeling omdat dat beter is voor zijn voortbestaan. Eerst het idee, dan de structuur. Niet andersom.

Natuurlijk zjn het forse ingrepen in de organisatie en erbuiten. Maar velen gingen ons al voor... 

Wie meer wil weten over de interne toepassing kan het betreffende hoofdstuk uit 'Als de leuning beweegt...' krijgen als PDF.

Graag reacties. Dank daarvoor.

 

Voeg je reactie toe

Je naam:
Onderwerp:
Reactie: