waaierende waarden
maandag, 10 september 2012 13:08

De waardenladder, wie kent 'm niet? Het Zwitserse legermes van de marketeer. Wordt uit de zak getrokken als je wilt uitstijgen boven productpraat of als je gaten in de strategie wilt vinden. De meeste opdrachtgevers kunnen zich immers nauwelijks van 'hun ding' losmaken. Na mijn aanpassingen (hogere emoties zoals 'met X maak je vrienden' eruit - zo maakt reclame zich immers belachelijk - en maatschappelijke bijdrage erin), kan hij nog jaren mee. Alleen anders. In de tijd dat ik hem tegenkwam moest hij nog simpel worden gehouden. Want massadenken eiste eenvoud. Zo bood de staalconstructie van de Volvo via fysieke bescherming en een veilig gevoel een bijdrage aan minder verkeersdoden.
Die tijden zijn voorbij en massawerk is nu een bijvoegsel geworden van plannen over dialoog en maatwerkmarketing met mensen. De waarden, zeker op het niveau van betekenissen zijn - zelfs voor één product - in wezen zeer divers.

We prikken met ons mes meteen door naar marketing, innovatie en bedrijfsvoering.
Probleem is vaak dat het fysieke product zelf niet gemakkelijk te maatwerken is, bijvoorbeeld omdat het nog geen smart product is. Maar we willen toch graag op betekenisnveau relaties aangaan. Bijvoorbeeld door het veilige gevoel te vertalen naar zichtbaarheden. Een dienstenpakket rondom het fysieke product kan dat wel. Daarmee kun je dan wel onderscheidend zijn en meer marge scoren. Dus is de uitdaging: waarom passen we dienstverlening rondom het fysieke product niet aan en gaan we daar de flexibiliteit en de verbinding zoeken?
Die dienstverleing is dan in feite deel van het (nieuwe) product geworden. Net zoals het maatwerk verzekeringspakket bij de Volvo voor de een en de mobiliteitsservice (inclusief OV) voor ander dat kan zijn? Commuincatie gaat dan 'ineens' veel gemakkelijker en effectiever en intiemer worden. En je kunt je beter amoebisch gedragen. (Zie: http://www.bedrijvigheden.nl/index.php/blog/95-het-verhaal-van-de-amoebe)

 

Voeg je reactie toe

Je naam:
Onderwerp:
Reactie: