tegenbeweging
maandag, 19 november 2012 08:50
de counterbeweging als voorbeeld van een open concept

Balletopleidingen zijn altijd uitgegaan van het bekken als stabiele midden in het lichaam. Altijd werken vanuit houvast. Het gevolg: sterke verkramping en belemmering van bewegingen. Concepten voor uitvoeringen worden daardoor 'opgesloten'.
Tot Anouk van Dijk ten tonele verscheen. Ze ontwikkelde gedurende enkele decennia haar eigen bewegingssysteem: de countertechniek. Deze techniek breekt met het in de danswereld dominante uitgangspunt dat alle beweging is gerelateerd aan een centrum in het lichaam. In de countertechniek werken dansers zonder centrum, maar houden ze hun balans door altijd elke beweging een tegenbeweging te geven. Zo leren de dansers vloeiender en 'groter' en ruimtelijker te bewegen: sterk en flexibel tegelijk. Ze verliezen hun angst om risico's te nemen en kunnen snel van richting veranderen, ook op onverwachte momenten. Dansers zijn proactief bezig met het zoeken van verbanden en oplossingen, zijn minder bezig met zichzelf te beoordelen.

Van Dijk gaat uit van de visie dat een mens dag in dag uit in allerlei spanningsvelden leeft. Niets is meer zeker.
Ze laat in haar choreografieën zien dat van nature het menselijk lichaam vol tegenstellingen zit, zowel fysiek als emotioneel als mentaal. Via haar methode leren dansers om het houvast in hun stabiele midden los te laten en bewegingen en krachten te zoeken in en buiten hun lichaam. Daardoor kunnen ze beter ademhalen en voelen ze zich vrijer in een dynamische balans, balancerend op de grens van controle en verlies van controle, kwetsbaarheid en kracht. Niet alleen lichamelijk, maar ook in haar thema's gaat ze uit van - soms verrassende -  tegenstellingen die altijd in een persoon samenkomen: verlangen en vervulling, schoonheid en verval, pretmakerij en eenzaamheid, afzijdigheid en overgave. Maar ook zekerheid als het extreme van onzekerheid. 'Ik ben steeds sterker fysieke tegenbewegingen gaan zien als weerspiegelingen van een psychologische structuur', stelt ze. Op 18 november kreeg ze uit handen van Minister Bussemaker de Gouden Zwaan uitgereikt, een prijs van de dansjury van de VSCD, alle schouwburgdirecties voor haar internationaal succesvolle bewegings- en lessysteem.

Gefeliciteerd Anouk! Prachtige metafoor ook voor conceptjunks zoals ik.

Hoe kunnen organisaties een tegenbeweging vinden in hun dagelijks leven vol spanningsvelden, opties en dilemma's? Denk niet alleen in voorwaarden zoals loslaten, maar ook in termen van casuïstiek.
Hoe kunnen communicatiemensen hun doelgroepen verleiden en prikkelen om samen te gaan dansen?

Wat is een open concept? http://www.bedrijvigheden.nl/index.php/blog/105-hoe-open-is-je-concept

 

 


 

 

Voeg je reactie toe

Je naam:
Onderwerp:
Reactie: