Hou toch op 1
maandag, 15 augustus 2011 17:34

Laatst hoorde ik weer een adviseur: ‘Laten we een community maken voor die doelgroep’.  En ook de klant die zichzelf voor de gek houdt: ’Cool, goed idee. Welke techniek gebruiken we?’ En voor de rest van het project vraagt er geen hond meer naar de kenmerken of de uitgangspunten.
Hou toch op met de eerste de beste doelgroep tot community te willen verheffen. Er is veel grof misbruik van de term.
Het klink stoer, dat begrijp ik. Mijn oerinspiratiebronnen zoals Amy Joe Kim (auteur 'Community building on the web') roepen allen in koor: Een community is een gemeenschap en is dat pas als een groep mensen zich verenigt om elkaar beter te leren kennen vanuit een bepaald doel of een activiteit. En als je elkaar niet leert kennen is het geen gemeenschap maar een losse verzameling mensen volgens een bepaald kenmerk. Een fanclub van iets of iemand is nog geen community. De ANWB-leden vormen geen community. Jongeren die Red Bull drinken ook niet. Kun je een community top-down 'engineeren'?  Negen van de tien communities die ook echt ‘werken’ kwamen niet tot stand door deze op de marketingafdeling in elkaar te sleutelen. Je kunt voorwaarden scheppen en verleiden, maar de rest moet ‘bottom up’ groeien. Er zijn gemeenschappelijke belangen nodig. Ieders belang. Omzet willen maken is dat niet.

Meer community goeroes over de basics van communities vind je hier. Een 20 min. samenvatting van een productie van Submarine uit 2001. Hosted by CT-Design.

 
Reacties (1)
Test: Wel of geen socialmedia?
1dinsdag, 16 augustus 2011 07:53
Ron van Gils
Als je niet kunt waarmaken wie je bent... kun je beter maar niet op social media. Je wordt niet geloofd en mensen prikken er dwars doorheen.
"Communities of emptiness"...

Voeg je reactie toe

Je naam:
Onderwerp:
Reactie: